Tuesday, May 1, 2012

Biarkan Jatuh Cinta (Cerpen) Bhgn 9

Buku yang terbentang hanya menjadi perhiasan meja. Aku kelihatan seperti sedang membaca tetapi realitinya tidak. Fikiran jauh melayang merentasi benua. Persoalan malam semalam menyinggah di benak.

“Hoi mengelamun!” kejut Cidot. Tersengih-sengih dia sebelum melabuhkan punggung di hadapan. Aku mencari-cari kalibat KC.

“KC mana?”

“Jumpa Dr Rudy. Aku dengar Dr tak puas hati dengan laporan group diorang. So, as the leader KC kena datang mengadap,” jawab Cidot sambil sibuk mengeluarkan barang-barang dari dalam beg.

“Kau pula kenapa? Dari jauh aku boleh tengok kau termenung jauh. Ada prob?”

Aku menjungkit bahu. Ia bukan masalah. Sekadar cetusan perasaan yang hadir secara tiba-tiba. Kaca mata aku tanggalkan lalu kelopak mata sengaja aku kelip-kelipkan.

“Entahlah. Mungkin terlalu letih agaknya,” jawab ku mudah. Cidot menggeleng laju.

“Ni mesti ada something ni. Ceritalah mana tahu aku boleh tolong…” pujuknya. Perlahan aku hembuskan nafas berat.

“Ingat lagi tak MrLeft?” soal ku.

Cidot memandang aku dengan kening berkerut. Pastinya otak sedang bekerja keras mengingati sebaris nama yang aku sebutkan tadi.

“MrLeft? Maksud kau kawan siber kau tu?”

Aku angguk. Aku tidak mempunyai ramai kawan siber yang rapat. Boleh dikira dengan jari. Selebihnya kawan-kawan rapat semasa di sekolah menengah dulu.

“Kenapa dengan dia? Dia ajak jumpa?” duga Cidot. Anak matanya membulat menagih jawapan. Aku membalas dengan gelengan. Uniknya MrLeft, dia tak pernah sekali pun mengajak aku untuk bertemu. Tidak seperti rakan-rakan YM yang aku kenali. Semua ingin bertemu dengan alasan agar hubungan lebih erat.

Aku terdiam sejenak. Menimbang jawapan yang hendak diberi. Kalau Cidot tahu apa yang sedang bermain di fikiran ketika ini mesti dia tergelak guling-guling tak ingat dunia. Tapi hendak dipendam takut pula. Akhirnya aku mengalah jua pada perasaan yang perasantan ini.

“Aku..aku..aku rasa dia si Rambut Tercacaklah…!”

“Hah?! Apa?!” pantas tawanya terburai. Dah agak dah. Ini yang buat aku malas hendak cerita perihal hati dan perasaan dengan Cidot. Dia gelak dulu sebelum berikan solution. Hish, sabar ajelah…

“Okay…apa yang buat kau rasa mereka tu orang yang sama? Any hint?” soal Cidot apabila tawa mereda.

“Ayat diorang sama!” jawab ku pendek penuh yakin.

“Ala kebetulan aje kot…,” tolak Cidot. Aku jungkit bahu. Lama aku dan Cidot berdiam melayan perasaan masing-masing. Aku mengerling riak wajah Cidot yang berkerut-kerut. Entah apa yang sedang difikirkan. Apakah ia sama dengan apa yang sedang aku fikirkan? Tiba-tiba Cidot mengetuk meje dengan kuat membuat jantung berhenti seketika.

“Hah, apa kata kita buat eksperimen?!” jeritnya riang. Aku menggeleng tidak percaya dengan cadangan tersebut. Cidot melancarkan perang pujukan.


Bersambung..again...

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)