Thursday, January 26, 2012

mencoret conteng

last day for my praktikum day..next will be at sandakan..without any job..ngeheh..jdik penganggur xberjaya..harap2 tidak la..jgn tmbahkan lagi jumlah penganggur d dunia ni..hehehe

last day..apa yg berlaku???
mesti n wajib lengkapkan boku log..xsiap jawabnya kena tolak markah la..alahaiii....
next..download sepuas ati guna Uni-Fi..bnda free kena nikmatinya..btul x??
then...print whatever u think u want...sekali lagik..bnda free..gnalah kan..hahaha..jahatnya aku...

lagik2??

xda apa da...e2 je la...
pasni kne turun johor to submit the log book..n 2gether mbik baucher 1malaysia...hehe

Thursday, January 19, 2012

We were in love

dlm kegundahan..dgr lagu ni..haha..terus igt kat org2 e2...teeeetttttt!!!!!!

tjuk lagu: We were in love
by: Davichi ft T-Ara

video

suka dgr suara grup Davichi ni since dgr ost My Fair Lady...

apa2 pon..enjoy the vid...hehehe

Si penganggur terhormat

sudah tiba msanya miss dila mnjadik si penganggur terhormat d zaman ini..wahahaha...

sekejap lagik msa tiga bulan praktikum akan berakhir dan miss dila secara tidak rasminya akan bergelar fresh graduate..aisesehhh...

perasaan?? hurm..gumbira ada..sedey pon ada..

gumbira coz lps ni xpl hdapi exam2 lagik..xpelu pecah2 otak siapkn asgmnt..xplu bjga malam tuk bca notes sbb esk nk periksa...wahhh..alagkah nikmatnya dunia ku...

sedey plak rsa bila pkir..lps ni tanggungjwb smkin besar...kne crik duit sndrik n life sndrik...kne bdiri ats kaki sendrik (macam slma ni dok gna kaki org lain kan...hehehe)..n op coz xdpt lgik jmpa geng2 gila2 yg suka bersoping sakan..makan2 kat kedai mamak...n byk lagik la seorang pelajar lalui



byk bnda kne pkir lps ni...keja2...tp nk crik keja cmna?? 

skang dok apply2 sna sni..tp dpt jwpan pon satu jer...aduh...ada pon dapat tp tpt jauh..aduhaiii....

satu perkara kne igt..sbg org yg nk memohon kita xpelu memilih..hak pemilih bukan d tgn kita...just perlu send resume n cover letter jer...hehehe


n what kind of job that i dream of?? hurm...

actually..cita2 sebenar miss dila nk jdik seorg guru..haha..guru yg mnjdi penerang kpd setiap pelajr...guru yg mmpu mmbntu pelajar d msa2 genting mereka..dan seorang yg bole mmbimbing ke jlan kebaikan..that's my dream...

n now..working to be a writer..bole ker?? hehe..wait n c je la ek...

Wednesday, January 18, 2012

Aku...no komen

no heart feeling ok..this entry just as reminder for me as the author and of course as the owner...setiap entry bdsarkan kisah yg blaku d sepnjang bulatan kehidupan miss dila but never terlintas hndak mmburukkan sesapa  even dlm entry ni....ngehehe



ok..let's jump into our entry today..talk 'bout love?? Naaa...bukan psl cinta tp psl org yg tgh hot bcinta...jeng3..spakah??

xperlu la kita sebut2 nmanya..biarkan jdik rhsia..ehem2...

org2 ni..secara kesimpulannya suka ckp cinta e2 buta...coz y?? sbb xnmpak perigi n jtuh dlmnya?? hurm...alasan yg ditolak ley akal...so?? 

actually...mnusia yg jdik buta kerna cinta..kta cinta napa tinggalkan..kta syg knpa skitkan..kata rindu knpa curang?? hurm..persoalan2




cinta e2 byk cbangnya tp nntilah kita mbik msa terangkan bab2 cintun2 ni..miss dila nk crita psl org yg tgh bcnta kan..

org tgh bcnta..kita ckap apa jer la..dia akn wat bolayan..

cthnya...bila kita kta mcm ni,
"hish..xbaik kol2 o sms2 ngan org bukan muhrim kita ni..dosa..ley jdik zina tau..."

dia angguk2 kan kpla tnda mls nk layan bebelan kita...hurm..e2 tnda2 org buta kerna cinta...ataupon tarik muka n kta kita ni jeles la apa la..hurm..ntah apa2

org tgh bcnta ni pon suka tayang2 o tnjuk2 kat org rmai yg diorg tgh bkasih syg..btul ker??hish, xcya?? cuba try tgk sekeliling skang..tolak yg da kawin tu cuba korg kira..brpa kali diorg angkat fon n ckp manja2 gedik2 dekat fon?? tu nk tnjuk kat sume org la tu dia tgh bcnta..ala rilek la dik...setakat cintun2 ni better tarik bntal duduk depan lappy layan citer korea..lagik sedap...

watamat...mls nk wat entry pnjng2..ckup smpi d cni..miss dila nk layan citer korea jap..hehehe

Monday, January 16, 2012

Lindungi Hati

sekeping hati dibawa berlari
jauh melalui jalan yang sunyi
jalan kebenaran indah terbentang
di depan mata mu para pejuang

lirik lagu nasyid yang suka didengar..membri banyak makna kepada si pendengar namun cukup sbg nasihat kpd sang hati yang kegusaran..

xtau apa yag xkena..adakah disebabkan kebosanan yang melanda jadi miss dila tanpa sedar menjejaki org tersebut?? ketika tangan laju melarikan mouse untuk melihat gambarnya sedetik itu jugalah hati pantas menyedarkan...

astaghfirullahalazim..bukan selayaknya melihat dan mengimpikan atau membayangkan lelaki bukan muhrim kita...takut..itu yang bertakuk di dalam hati...sekian lama cuba dilupakan..ia kembali walau seketika cuma..kerinduan...

ya Allah, lenyapkanlah kerinduan ini..sungguh ia berdosa..merindui seorang yang bukan muhrim bagi kita...selamatkanlah hati, mata, kaki, tangan dan seluruh anggota drp mghampiri zina...kerna sedar bhwa ianya tergolong dalam lingkungan dosa besar...

Thursday, January 12, 2012

Yang berlalu

yang berlalu itu masa silam
yang pergi itu masa
yang tinggal cuma kenangan
dan rindu yang menggunung

sekian lama ingin memadam segalanya
betapa sukar
malah pengaliran airmata tiada henti
tanpa siapa tahu
tanpa siapa peduli

kadang2 dalam hati ada saja mahu diceritakan
kepada seisi dunia
betapa bahagia mengenalinya
tapi bahagia itu sekejap cuma
ibarat cerah yang dilawati sang hujan
namun tak mengapa
selepas titis hujan berakhir muncul pelangi petang menghiasi

syukur
kerana manisnya dapat dirasai
dan bila rindu bertandang lagi
jemputlah ia dengan ukiran senyuman
bukan tangisan

biarkan kenangan itu kekal
kelak ia pasti menjadi pengalaman
mengajar setiap langkah mengejar impian

Wednesday, January 11, 2012

Dia

Dia insan pertama yang bertakhta
dia..insan pertama yg ku cinta

*mood..singing in the rain...*

lirik lagu di ats xda kena mengena ngan sesapa yer..just nk singing2 jer...y?? o coz d petang yg indah lagik nyama n aman sentosa ni tetiba smeone dr msa silam menegur melalui ym...

spa?? xyah sebutlah nmanya..just ordinary person yg xselalu dsebutkan d cni..hahaha

tp ada yg dia tahu psl miss dila..sesuatu yg seingt miss dila xpenah gtau pon kat dia...cthnya psl plpes..psl kerabunan..n psl sunan

pas2 ley plak ngaku2 sbg sunan..sorie la..u can't b my sunan..
bla tya2 dr mna dia thu sume mklumat miss dila..n jwbnya...dia secret admire miss dila...hokey..nk tergelak guling2 d c2...

sy tau sya spa..sy msih sedar diri...klu nk bgurau pon jgn smpi mcm ni...
untung msih ada iman yg terselit..
lalu perihal sunan menamatkan chatting yg membuang msa tu..
lebih baik pergi solat drp berbual dgn yg bukan muhrim tuk pkra2 yg sia2...

apa2 pon..jauhi zina dan perkara yg hampir kepadanya...

Tuesday, January 10, 2012

Melangkah menempah pelangi

mari menempah pelangi dalam setiap langkah kita..
bagaimana??
ukirlah senyum...
insyaAllah..pelangi indah akan ada dalam langkah kita menuju redha Ilahi

semalam e2 mendung..berarak membawa hujan..
bila siang..kepanasan membahang...
kita berpeluh dalam kesejukan
dan mata meliar mencari
sang pelangi yang bakal mewarnai dunia kecil kita




dalam menuju alam kedewasaan banyak perkara yang kita akan lalui..pastinya ia tak semudah yang disangka..sebab kadang kala ia menuntut sejumlah pengorbanan yang tak terfikirkan oleh hati, jiwa bahkan akal kita..

tangis dan tawa itu rencahnya..suka atau tidak ia perlu ditambah dalam masakan agar enak dimakan..kurang tangis maka kuranglah rasanya..begitu juga jika kurang tawa..maka kurang manis dalam hidup kita...jadi menangislah bila perlu..usah ditahan meski perit menghimpit...tertawalah bila perlu..tapi usah berlebihan..takut ada yang memandang serong..;)

jangan pernah berlebihan..jangan pula meminta kekurangan..cukup sederhana..
berjalanlah atas landasan Ilahi
Al-Quran dan As-Sunah ada untuk diteliti dan diamalkan
usah ragui
kerna apa yang dijanji itu pasti
yakinlah sahabat...
setiap stesen peralihan yang kita lewati
ada hikmah yang indah

Jangan sampai buta

entri khas untuk mereka yg bergelar pencinta..yg ingin bercinta..atau yg xsedar mereka sedang bercinta (hurm..mcm mna tu ek??)


buka mata luas2..pndang puas2

AWAS...jangan sampai buta



buka telinga besar2..biar dengar seluruhnya...

AWAS..jangan smpai pekak


kerana cinta mampu menjadi pembunuh

mahir membuat kamu lupa..bhwa apa yg kamu lakukan itu salah dan berdosa

menjadikan kamu insan yg dikeji oleh insan lain (percayalah)

ketahuilah bahawasanya....

tiada istilah couple...cinta sebelum nikah..dating...dalam Islam..ianya adalah budaya barat yg dibawa menular ke dalam hidup muslim untuk menjatuhkan mereka...
agar mereka lupa..
agar mereka lalai
dari perintahNYa

cinta dalam Islam hanya ada...
1- kepada Yang Maha Esa...yakni Pencipta seluruh alam
2- Rasulullah SAW...insan terpuji 
3- Ibubapa...raikan mereka dengan kasih sayang
4- suami/isteri...yang tetap halal bagi kita


renung2kan dan selamat beramal....

Monday, January 9, 2012

10 Danau Terbesar Di Dunia

soalan cepucemas untuk semua org...

apakah seven wonder of the worlds yg terbaru?? dapat jawab?? apa?? bangunan?? hish..e2 mna ley dkategorikan sbg wonder of the worlds..ptutnya wonder of the worlds hnya mengkategorikan alam semula jdik..tu bru nmanya wonder of the worlds...btul x??

k..cni miss dila nk share smething wit all the pembaca (macamlah ada kan...) danau terbesar d dunia...

melihatnya walau sekadar gambar membuat diri rsa lebih kerdil..subhanallah..indahnya ciptaan Yang Maha Esa..tidak terlawan oleh makhluk hina spt kita...


Danau Terbesar Di Dunia luat kaspia

first of all..let me introduce... Laut Kaspia

Lokasi: Azerbaijan, Rusia, Kazakhstan, Turkmenistan, Iran
Luas (km²): 394.299
Panjang (km): 1.199
Kedalaman maksimum (m): 946

Laut Kaspia atau Laut Mazandaran merupakan sebuah laut yang terkurung daratan antara Asia, Azerbaijan, Iran (provinsi Guilan, Mazandaran dan Golestan), Turkmenistan dan Kazakhstan, dan Eropa (Rusia), Dagestan, Kalmykia dan Oblast Astrakhan. 
Ia merupakan kumpulan air terbesar di daratan, dengan luas permukaan 371.000 km², dan oleh karena itu memiliki karakteristik yang dimiliki oleh laut dan danau.


10 Danau Terbesar Di Dunia

secondly... Superior 

Lokasi: Amerika Serikat, Kanada
Luas (km²): 82.414
Panjang (km): 616
Kedalaman maksimum (m): 406

Danau Superior adalah Danau Besar Amerika Utara terbesar yang membatasi Ontario di Kanada, dan MinnesotaWisconsin dan Michigan di Amerika Serikat. Dia merupakan danau air tawar terbesar di dunia dalam luas permukaan.



thirdly... Victoria 

Lokasi: Tanzania, Uganda
Luas (km²): 69.485
Panjang (km): 322
Kedalaman maksimum (m): 82

Danau Victoria atau Victoria Nyanza (juga dikenal sebagai Ukerewe) adalah Danau Terbesar di Afrika, danau tropis terbesar di dunia, dan danau air tawar kedua terbesar dunia dalam luas permukaan setelah Danau Superior. Danau ini terletak dalam dataran tinggi di bagian barat Great Rift Valley Afrika dan diatur oleh Tanzania, Uganda, dan Kenya.


Huron Danau Terbesar Di Dunia

fouth... Huron 

Lokasi: Amerika Serikat, Kanada
Luas (km²): 59.596
Panjang (km): 397
Kedalaman maksimum (m): 229

Danau Huron ialah salah satu dari 5 Danau Besar Amerika. Merupakan yang ke-3 dari muara. Seperti Danau Ontario, Danau Erie, dan Danau Superior, danau ini juga dimiliki bersama antara Amerika Serikat dan Kanada.


michigan Danau Terbesar Di Dunia

fifth... Michigan 

Lokasi: Amerika Serikat
Luas (km²): 58.016
Panjang (km): 517
Kedalaman maksimum (m): 281

Danau Michigan adalah salah satu dari 5 Danau Besar di Amerika Utara yang membatasi negara bagian Amerika Serikat: Indiana, Illinois, Wisconsin, dan Michigan. Chicago merupakan kota terbesar di Danau Michigan.


aral Danau Terbesar Di Dunia

sixth... Aral 

Lokasi: Kazakhstan, Uzbekistan
Luas (km²): 59.596
Panjang (km): 397
Kedalaman maksimum (m): 229

Danau ini terletak di Asia Tengah yaitu di Kazakhstan utara dan Uzbekistan di selatan.

tanganyika Danau Terbesar Di Dunia

seventh... Tanganyika 

Lokasi: Tanzania, Republik Kongo
Luas (km²): 32.893
Panjang (km): 676
Kedalaman maksimum (m): 1.435

Danau ini merupakan danau ngarai terbesar dan terdalam di Afrika dan ke-2 terdalam di dunia serta menyimpan cadangan air tawar terbesar yang berada di Western Rift di daerah Great Rift Valley dan berada di kawasan 4 negara yaitu Burundi, Republik Demokratik Kongo, Tanzania dan Zambia


baikal Danau Terbesar Di Dunia

eight... Baikal 

Lokasi: Rusia
Luas (km²): 31.500
Panjang (km): 636
Kedalaman maksimum (m): 1.741

Danau Baikal atau juga dikenali sebagai Mata Biru Siberia dan Laut Suci adalah danau terdalam dan tertua di dunia dan terbanyak (dalam isi) air tawarnya di Bumi. Danau ini berisi lebih dari 20% air tawar dunia dan lebih dari 90% air tawar Russia.


Great Bear Danau Terbesar Di Dunia

ninth... Great Bear 

Lokasi: Kanada
Luas (km²): 31.080
Panjang (km): 373
Kedalaman maksimum (m): 82


10 Danau Terbesar Di Dunia

finally...tenth...Nyasa 

Lokasi: Malawi, Mozambik, Tanzania
Luas (km²): 30.044
Panjang (km): 579
Kedalaman maksimum (m): 706.


da lihat?? da bca keistimewaannya?? lalu apakah lagi ada yang meragui kekuasaanNya?? 


Sumber :http://terselubung.blogspot.com/2010/11/10-danau-terbesar-di-dunia.html

Sunday, January 8, 2012

bersalah o tak bersalah??

9hb jan 2012..setelah sekian lma mndengar berita ttg org tu akhirnya ia kan berakhir apabila mahkamah memutuskan bhwasanya beliau tidak bersalah....okay2...hore2 for the penyokong...n bole ka miss dila kta takziah tuk bukan penyokong?? erm...

miss dila bukan nk mmbincangkan perihal politikus..i'm so sorry...not really interested in politics..wlau kdg kala bengang ngan politikus yg belangsung...sbg rkyat sy harus terima seadanya..btul x?? bersyukur dgn apa yg ada..hehehe

pagi yg kecoh sebenarnya apabila ramai org2 melengkapkan post2 d wall fb tu psl kemenangan pembebasan...xlengkap d c2..blog2 pon mainkan peranan...ehem2..klu diorg xpost kemungkinan besar miss dila xtau..hehehe...banyak2 terima kasih la incik...

e2 satu hal..yg miss dila pelikkan ni..ada plak manusia2 yg dikurniakan akal fikir xgunakan d tempat yg sepatutnya..okay la..org2 da tau awak sokong yg macam e2 n tolak proposal semacam ni..tp perlukah smpai berarak, berbaring d jalan2 raya, merosakkkan hrta bnda awam, n akhirnya mnjatuhkan mruah sebagai seorg muslim??

awak punya ilmu..kenapa xgunakan?? awak punya kekuatan akal..kenapa tak gunakan?? akhirnya yg dicemuh siapa?? keluarga kamu juga...kamu dapat apa?? penat dan hukuman penjara...

dalam hidup ni pstinya ada sesuatu perkara yg kita akan tentang..kita xsuka..kita nk bangkang..tp gunakanlah cara yg betul..cara Rasulullah SAW...igt tak ketika Rasulullah SAW dikecam, dihina, ditindas dan didera oleh arab jahiliah?? apa tindakan Rasulullah SAW?? sabar dan berdoa...xpenah kenal erti putus asa...xmencelah malah mendoakan...e2 peribadi insan teragung...

kita?? hm...anak2 berpakaian xcukup kain xplak kita tempelak marah2 smpi buat demonstrasi...konsert2 sosial yg menghidupkan suasana 'dekat zina' xpulak kita bantah kita bangkang smpi baring2 atas jalan raya...agama dipijak2..xpulak kita nk cmpur tangan keluarkan sgala hujah pembelaan..xda...kenapa??

pergunakan akal di jalan yg betul..memandulah dengan bimbingan ilmu bukan dengan lantunan nafsu...

akhir kalam...skian......

Kaunselor cinta


fitrah manusia..saling melengkapi satu sma lain..saling memerlukan dan saling membantu (fakta bukan auta k)...coz mnusia xsempurna..betul kn..

bla masuk bab cintan cintun memang semua org memerlukan seorg kaunselor sbg pndamai hati..tempat luahan perasaan..dan tempat mencrik nasihat2 perihal cinta walau selalunya nasihat tu ditolak ke tepi..coz cinta membutakan manusia (bukan cinta e2 buta..pls perbetulkan tggapan tu)

miss dila?? haha..cinta adalah sesuatu yg snsitip..apa yg dceritakan kpd rkan2 bukan 100% pon..yg ditaip sbg entry pon bukan semua terluah..cikit2 suda..last2 hati sndrik mnjerit marah kerna xtertampung pnderitaan..hahaha..kesah lma..usah dikenang lagik...

but then bla ada antara kwn2 yg dtg menangis n mntak nasihat cinta dr miss dila..erk?? sbg jwn..nshat tu jer yg bole dtolong..n tlg duit ley..tggu aq da keja la ek...

d akhir nsihat miss dila hnya mmpu kta...

"cakap lebih2 pon aq bukannya ada pengalaman...hahaha"

~the end~

Thursday, January 5, 2012

it's hard for me

untuk memulakan sesuatu mmg sukar...umpamanya hendak membina rumah di dalam hutan..kena bersihkan kwasan..kena beli brg2..n etc2

tp once kita da mula susah pulak nk berenti..hurm...

igt x projek private yg miss dila pnah mentioned dlu?? well..i'm still working on it..but smetimes ia agk payah..due to lack of informations n so on..

well, bru miss dila sedar..ia semudah menaip..n membayangkan apa yg kita nak...ia kadang perlukan penjelasan ilmu..n when kita xda bnda tu susah nk lengkapkan...

kadang rsa ptus asa...kadang rsa mls la nk buat...

the projek akhirnya tergendala begitu sja...mls nk mbik tau..asik layan movie n drama jer la..cri idea....bila da ketandusan mula la merepek bagai...

aduhh...nk sgt projek ni bjya..not only for me..but for my fmily as well...spya xda lgik tohmahan2..xda lgik pndang2 rendah tu..i wish i could

Wednesday, January 4, 2012

satu kehilangan

awal pagi dpt kol dr mysis..bwa khabar mngejutkan...

semalam nenek yg kat indonesia sakit...n pgi td mysis kol semula kat kmpung..kakak belah sna gtau nenek da xda...

innalillahiwainnalillahi rojiun...

xpenah menatap wajahnya..tp dia sntiasa dekat di hati...

semoga roh arwah dicucuri rahmat...insyaAllah...

al-fatihah....

Tuesday, January 3, 2012

Sama tapi tak serupa

gambar sekadar hiasan..jangan tertipu...

arggghhhh...dalam ketensionan..really need my diary...

dlu miss dila slalu igt blog ley jdik tempat luahan rsa (mmg pon!)..tp utk certain cases..blog bukanlah tempat nk menempek sume perasaan..kdg tu nk jugak citer2 hal peribadi yg sulit dan persendirian...blog mmg xley gntikan diari...

dlm blog ni xsume perkara bole share...ada yg private..xley gtau..kang klu dtulis jugak kang ada yg kta miss dila ni ngata orgla..apa la..xptut tulis mcm tu la..alahaiii....rakyat malaysia..mcm xkenal kan...

kdg tu ada msa kita nk jugak luah perasaan xsuka..perasaan benci kat mnusia2 lain..n perasaan semacam ni x elok dluah dlm blog..btul x??

so...nak diaryyyyyy!!!!!!!!!!!!

 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)