Wednesday, May 2, 2012

Biarkan Jatuh Cinta (Cerpen) Bhgn 10

Eksperimen? Cukuplah semasa di tahun satu. Waktu itu usia belum matang. Maklumlah budak lepas sekolah melangkah ke university. Perangai gila-gila belum sempat dibuang. 

Tapi ini sudah di tahun dua. Semester depan naik ke tahun tiga. Cukup matang usianya. Mustahil untuk aku ulangi semula kenakalan lalu. Cukup-cukuplah tu…

“Ala D…macam mana kita nak tau kalau kita tak buat eksperimen, kan?”

Aku menggeleng laju. Menolak mentah-mentah cadangan tersebut. Pasti ada cara lain. Ya, aku pasti.

KC menyertai persidangan tidak lama kemudian. Mulutnya tidak berhenti bersuara menyetakan ketidakpuasan hati terhadap penilaian pensyarah. Pensyarah sentiasa mahukan kesempurnaan bagi projek pelajar.

Bagi aku perkara tersebut tidak salah kerana sedikit sebanyak ia melatih pelajar untuk memberikan hasil yang terbaik bagi tugasan mereka. Bukan main hentam kromo saja.

Apabila angin barat daya yang dibawa KC mulai surut barulah Cidot membentangkan proposal yang diberi kepada aku. Serta-merta raut wajah suram KC bertukar ceria.

“Bila lagi nak buat kerja gila kalau bukan sekarang, D,” tutur KC. Dia menyokong cadangan Cidot. Bibirnya mengulum senyum. Aku mencebik. Dasar budak nakal. Akhirnya aku mengalah jua.

Eksperimen diketuai oleh Cidot. Bahan eksperimen aku, KC dan MrLeft yang belum diketahui identitinya. Cidot membentangkan rancangan. Aku menggeleng lagi manakala KC tersenyum panjang. Entah apalah yang agaknya yang dibayangkan.


Bersambung....

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)