Sunday, June 1, 2014

The Legend ; Kisah Pertama ~ Apartmen Tingkat 18



Kaki yang melangkah berhenti di depan bangunan yang tersergam tinggi. Kepala mendongak melihat ketinggian bangunan pencakar langit tersebut. Ah, benci betul datang ke sini. Venus mendengus kencang lagak seekor lembu betina yang hendak menanduk mangsanya. Belakang leher dipegang selepas beberapa minit. Ah, sakit pula leher apabila mendongak terlalu lama.



Tempat ini? Bangunan yang menempatkan apartment Shinhwa. Siapa Shinhwa? Mereka adalah enam orang pemuda yang ingin menempah lagenda. Itu kata ketua kumpulan mereka, Eric. Venus mencebik. Lagenda konon. ‘Sudahlah, macam aku tak tahu Shinhwa tu spesies macam mana.’ Venus mendengus lagi. Terbayang di tubir mata wajah enam orang ahli Shinhwa.


Eric adalah abang sulungnya. Anak kesayangan dalam keluarga yang terdiri daripada ayah, ibu, Eric dan Venus. Eric memiliki segalanya. Rupa yang handsome sehingga menjadi kegilaan ramai pelajar perempuan semenjak menjejak kaki ke sekolah. Memiliki tubuh yang tinggi dan sasa. Tapi, tak siapa tahu sikap sebenarnya selain Venus. 

 Bagi Venus, Eric seorang abang yang suka mengarah, berlagak kacak. Walau dasarnya Venus sendiri akui abangnya memiliki rupa yang kacak!  Venus tidak pernah menyangkal kelebihan yang ada pada abangnya. Selain rupa yang kacak Eric turut cemerlang dalam akademik dan sukan. Disebabkan itulah Eric sentiasa menjadi tumpuan ramai. Tidak kira dalam majlis rasmi atau tidak rasmi. Semakin hari semakin ramai yang meminati Eric.

Pelajar perempuan yang gilakan Eric akan menggunakan Venus sebagai posmen tidak rasmi mereka. Surat luahan perasaan pasti akan diterima setiap hari. Semuanya untuk Eric. Itu belum kira hadiah yang pelbagai. Akhirnya, Venus mengambil keputusan mahu mendaftar ke sekolah perempuan ketika berada di peringkat menengah tinggi bagi menjauhkan dirinya daripada Eric dan sekaligus melenyapkan gelaran posmen dalam diari kehidupannya. Namun, sangkaan tersebut meleset. Keadaan menjadi buruk. Malah semakin teruk. Venus mengeluh.

Sudah agak lama Venus tidak berjumpa dengan ahli group Shinhwa yang lain. Sebaik tamat sekolah menengah Venus meneruskan pelajaran ke selatan negara semata mahu mengelakkan traumanya. Jadi hampir tiga tahun dia tidak bersua muka dengan mereka. Ahli Shinhwa selain Eric adalah...

Hyesung...jiran selang beberapa rumah dari kediaman keluarga Venus dan Eric, 

MinWoo...ketua gangster di sekolah lama Eric, 

 Dongwan...mendapat gelaran Putera Senyum kerana terlalu kaya dengan senyuman, 

Junjin...atlet harapan sekolah, 

dan maknae mereka Andy...seorang yang pemalu dan tidak banyak cakap. 

Bagaimana mereka boleh bertemu dan menubuhkan Shinhwa segalanya menjadi rahsia Shinhwa dan Venus tidak pernah mahu ambil tahu. Walaupun begitu dia masih tetap merasakan yang dirinya dekat dengan Shinhwa hanya kerana pertalian darah antara dia dengan Eric.

Venus memejamkan mata sesaat. Tiga tahun...ya, tiga tahun sudah berlalu sejak kali terakhir dia menjejak kaki di apartment yang dihuni Shinhwa. Masa yang agak lama. Venus ingat lagi, kali terakhir dia berkunjung ke apartment Shinhwa berlaku kejadian yang agak memalukan. Semenjak itulah dia serik untuk berkunjung ke sini lagi.

Masa itu sama seperti hari ini. Sebaik selepas Eric telefon dan meminta ibu menyediakan makanan kegemarannya iaitu bibimbap ibu akan memasak dan Venus diminta untuk menghantarnya. 

Sebaik melangkah masuk Venus sudah terdengar suara Eric dan Hyesung yang bising. Entah apalah yang digaduhkan Venus malas hendak bertanya kerana itu bukanlah kali pertama mereka bertengkar. Eric dan Hyesung bagai air dan minyak. Oil and water yang tak boleh dicantumkan tetapi tetap menjadi bahan utama masakan.

Bekalan ibu segera diletakkan di atas meja dengan tergesa-gesa. MinWoo yang baru hendak masuk ke dapur ditolak dan tanpa menjelaskan apa-apa Venus segera mencari bilik air kerana ketika dalam perjalanan lagi dia sudah terasa nak membuang air. Pintu bilik air dibuka dan...

“Ah...!!!” sepantas kilat Venus menutup wajah. Malu melihat kejadian di depan mata. Dalam satu bilik air Andy sedang mandi, Junjin sedang memberus gigi dan Dongwan duduk di mangkuk tandas. Venus berjanji itulah kali terakhir datang berkunjung ke sini. 

Hari ini, disebabkan anak kesayangannya meminta jadi ibu memaksa Venus untuk ke sini. ‘Ah, mengapalah aku balik ke sini menghabiskan cuti?’ Menyesal.Venus kesal. Biasanya dia lebih suka menghabiskan waktu cuti semester dengan aktiviti universiti.

Ting, lif berbunyi. Venus melangkah masuk ke dalam perut lif bersama sekumpulan gadis yang jika dilihat dari cara mereka sudah dapat diteka mereka adalah pelajar di universiti tempatan. Venus mengagak mungkin umur mereka tidak jauh berbeza. Venus menekan butang untuk ke tingkat 18 dan tidak menyedari tindakannya itu telah mengundang pertanyaan di kalangan kumpulan gadis itu. Sedetik Venus merasakan dia menjadi tumpuan. Ketika anak mereka bertaut Venus melempar senyum sambil tertunduk sedikit. Ini adalah adat sapaan di kalangan rakyat Korea.

Mereka membalas tetapi masih tertanya sesama sendiri. Berbisik-bisik sehingga menjadikan Venus jadi tidak selesa. Sepanjang perjalanan Venus cuba berlagak biasa dengan menyembunyikan perasaan pelik di dalam hati. Duganya, pasti ia berkaitan dengan Shinhwa.

Tingkat 18. Venus melangkah keluar dari perut lif dan menuju ke apartment Shinhwa.  Begitu juga dengan kumpulan gadis tersebut tetapi mereka beralih ke pintu yang bertentangan dengan apartment  Shinhwa. Venus menarik nafas panjang. Tepat seperti yang diduganya sebentar tadi. Mereka masih berbisik-bisik sesama sendiri sambil mengerling ke arah Venus. Tentunya topik yang hangat diperkatakan adalah tentang status Venus.

Loceng ditekan beberapa kali tanpa menghiraukan pandangan gadis-gadis tersebut sambil hati berdoa agar janganlah berlaku apa-apa kejadian yang tak diingini pada hari ini. Dua tahun sudah berlalu mungkin mereka semakin matang. Harapan itu Venus benamkan di dalam hati. 

Pintu dibuka dan tersembul wajah MinWoo yang comel. Mata sepet dengan senyuman menggoda. Aduh. Parah. Duhai hati jangan mudah tergoda. Venus memandangnya dengan wajah tegang semata mahu menyembunyikan rasa malu apabila melihat MinWoo yang hanya memakai singlet nipis mendedahkan dada yang bidang. Godaan..godaan...

“Hai Princess. Long time no see...,” sapaan MinWoo dibiar berlalu bersama angin. Malu masih menebal. Venus melangkah masuk sambil mata mengitari sekitar. Minwoo mengekori dari belakang. Sebelum menutup daun pintu sempat juga MinWoo menyapa jiran sebelah rumah dengan senyumannya. 

“Eric Oppa ada?” soalan basa-basi. ‘Tentulah Eric ada di rumah sebab dia yang kemaruk sangat nak makan bibimbap ni. Dah besar panjang pun masih tak tahu nak masak!’ Venus mengutuk di dalam hati.Bibimbap yang mudah untuk disediakan pun tak mampu dibuat oleh Eric. Entah apalah yang nak jadi dengan abang sulungnya itu. Terlalu manja dan dimanjakan.

“Eric dah keluar.” Jawapan pendek MinWoo membuat Venus berpaling dan saat itu hampir saja bibir bersentuhan kerana Minwoo betul-betul berada seinci dekat dengan tubuh Venus. Venus telan liur. Dapat dirasakan darah naik ke wajah. MinWoo tersenyum nakal. Sengaja mahu mengusik gadis di depannya itu.

Venus mengundur setapak ke belakang. Sungguh dia tidak selesa dengan keadaan tersebut. Sejak bila pula ketua gangster ini pandai menggoda? Venus mengagak tentunya Minwoo sudah dipengaruhi oleh ahli Shinhwa yang lain. Wajah yang terbayang di ruang mata kala ini tentulah Eric. Venus membuat tuduhan tanpa mencari bukti. Pernafasan dikawal. Dasar buaya tembaga. Kutuk Venus di dalam hati.

“Ehem...ehem...” deheman tanda teguran dari seseorang berjaya mengalihkan perhatian Venus dan Minwoo. Junjin berdiri berpeluk tubuh memerhati Venus dengan MinWoo.

“Ohoh...look who’s here? Shinhwa’s only love.” Junjin, si raja usik tersenyum lebar. Venus menjeling tajam. Malas nak layan. Semakin dilayan semakin menjadi nanti.

“V nak baliklah...” rajuk Venus.

“Eh, mana boleh balik. Kan baru sampai. Lepaklah dulu dengan MinWoo Oppa dan Junjin Oppa. Dah lama tak jumpa V. Makin cantiklah. Dah ada boyfriend?” Junjin mengenyitkan mata. Diakui sedikit sebanyak Venus mewarisi kecantikan yang lahir dalam keluarga mereka. Namun, gadis itu sering menyangkalnya dengan merendah diri. Venus menarik nafas panjang. Sesungguhnya dia malas nak melayan Junjin Oppa kerana Venus tahu Junjin memang seorang yang loyar buruk.

“Yalah. V sejak masuk univ dah makin sombong,” giliran MinWoo oppa mengusik. Venus gigit hujung bibir.‘Hish, inilah yang aku tak suka.’Langkah kakinya berhenti di depan pintu utama bila kedua lelaki ini menghalang.

“Alah V...sekali sekala lepak. Rindulah dengan V...” suara manja MinWoo menusuk gegendang telinga. Pandangan matanya penuh mengharap. Junjin mengambil kot yang ada di tangan Venus lalu memusing tubuh dan mendorong Venus untuk berjalan ke satu bilik. Venus menurut dalam keterpaksaan.

“Kami nak tunjuk sesuatu.” Junjin tersenyum nakal ke arah MinWoo yang mengikut jejak mereka. 

“Oppa nak tunjuk yang ini. Tada...,” MinWoo menunjukkan satu poster yang agak besar menghiasi dinding. Tulisan Shinhwa menjadi tajuk atas dengan keenam mereka sebagai model. Wajah ceria Shinhwa menggamit perasaan cemburu. Kelihatan jelas persahabatan kukuh terjalin antara mereka. Tulisan di bawah turut menarik perhatian. Perfect Man...huh, perfect konon. Piiraaahhh...

“Cantik tak?? Cantik tak??” Junjin yang tidak sabar mahu mendengar komen dari Venus.

“Hm...bolehlah...”

“Bolehlah??” Junjin nyata tidak berpaus hati dengan komen separuh hati Venus.

“Hish, dahlah. V nak balik!”

“Eh, tak boleh balik. Takkan V tak nak jumpa Oppa yang lain?? HyeSung...Andy...DongWan...??” apabila menyebut nama DongWan oppa Venus melihat Junjin memberi isyarat nakal kepada MinWoo. Hati bergetaran. Takkanlah...

“Tak nak. Nak balik!” Venus berkeras dan kedua oppa takkan dapat menghalangnya. Namun baru saja dia hendak membuka pintu  ada seseorang membuka dari luar. Eric, HyeSung, dan Andy melangkah masuk.

“Dongsaeng!” Venus mencebik sebelum memeluk Eric yang sudah mendepangkan tangan. Sebaik melepaskan pelukan dia lihat setiap Shinhwa mendepangkan tangan masing-masing menanti Venus untuk memeluk mereka. Venus jelirkan lidah sebagai balasan.

to be continued...

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)