Monday, June 30, 2014

The Legend ; Kisah Ke2 ~ The Call



Venus menekan loceng beberapa kali untuk menunjukkan kemarahannya terhadap Eric kerana mengambil kesempatan di atas percutiannya kali ini. Setiap hari ada saja yang diminta kepada ibu. Nak makan itulah inilah. Lagak macam wanita mengandung. Benci! Venus memandang ke langit. 

‘ Aku benci insan yang bernama Eric!’

Pintu dibuka oleh seseorang dan tanpa memandang si pembuka Venus terus melangkah masuk. Bibirnya memuncung ke depan. Eric oppa dan HyeSung oppa berada di ruang tamu sedang bermain play station. Gamat ruang tamu dengan suara mereka. Pesanan ibu dihulurkan kepada Eric.

“Nah, kimche yang oppa nak sangat tuuu...”

“Duduklah dulu. Oppa nak main kejap lagi.” Eric memberi arahan tanpa berpaling. Perhatiannya tetap pada permainan video.

“Orang nak keluar dengan kawan ni,” rungut Venus dengan suara manja. Hyesung mengangkat kening. Jarang sekali dia mendengar Venus bersuara manja di depan Eric.

“Boyfriend?” satu suara yang tidak asing bertanya. Insan itu sedang berdiri di sebelah Venus dengan senyumannya yang melebar. Venus tergamam sedetik. Liur ditelan. Terasa ada sesuatu melekat di kerongkong. 

‘Alamak, bila masa pula mamat ni ada? Aduhai, mengapalah oppa senyum macam tu? Tak tahukah dia senyumannya tu mampu membuat salji mencair di Kutub Utara?’

Dongwan mengambil gitar yang ada di atas sofa sebelum duduk melabuh punggung. Dia tidak perasan anak mata yang sedang memerhatikan tingkahnya ketika ini. Dia juga langsung tidak menyedari ada hati yang berdebaran melihat dirinya kala ini.

“V dah ada boyfriend ek?” HyeSung bertanya tanpa memandang. Venus kaget seketika. Tersentak dengan pertanyaan Hyesung.

“Hah? Eh, tak adalah. Keluar dengan kawan perempuan,” Venus menjawab laju. Tak mahu mereka berfikir yang bukan-bukan.

“Tak nak mengakulah tu. Yeah..V dah ada boyfriend!” laung DongWan seakan ingin memberitahu seluruh dunia. Anak mata Venus yang tajam merenung tepat ke arahnya yang menghenyak punggung di atas sofa yang empuk. Senyum...senyuman yang sedang dipamer oleh DongWan seolah sedang mengejeknya.

“Bila nak kenalkan pada oppa?” usik Eric pula. Venus membahang.

“Orang dah kata tak ada...TAK ADALAH!” soalan Eric membuatkan Venus naik bengang. MinWoo, Junjin dan Andy yang berada di dalam bilik segera keluar apabila mendengar suara jeritan yang ingin menggegar dunia. Shinhwa tergamam. Air mata hampir saja tumpah saat itu. Venus marah dan sakit hati.

“Er...V...” DongWan ingin menyatakan maafnya tetapi ketika itu handphone Venus di dalam handbag berbunyi. 

“HELLO?!” si pemanggil turut menerima penangan kemarahan. Tapi, suara di hujung talian berjaya melembutkan hati yang sedang marah. 

Shinhwa yang pada mulanya terkejut mendengar suara jeritan Venus sebentar tadi menjadi lebih terkejut apabila mendengar perubahan suara yang mendadak. Tanpa mempedulikan Shinhwa yang sedang saling berpandangan Venus masuk ke dalam bilik Eric dan menyambung perbualan dengan pintu yang tertutup.

Eric bangun dari duduknya dan bergerak ke arah pintu. Telinga ditekapkan. Aksinya itu mula-mula mendapat perhatian saja tetapi seketika kemudian kesemua mereka sudah berada di depan pintu bilik memasang telinga mahu mendengar perbualan Venus.

Selesai berbual Venus membuka daun pintu dan serentak itu Eric terjatuh betul-betul di depan Venus yang sedang berdiri diikuti oleh HyeSung dan Junjin. MinWoo dan Andy berdiri sambil tersengih di depan pintu. Venus membeliakkan anak mata. Mereka hanya tersengih. DongWan? Dia berdiri agak meminggir dengan senyuman yang sukar untuk ditafsirkan.

Venus memandang dengan wajah masam mencuka.


bersambung...

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)