Monday, September 9, 2013

SCA 3- Tanah


Mengikut ajaran agama Islam yg wajib kita percaya sbg umat Islam, manusia dicipta drp tanah. Bukan berasal drp monyet spt yg dprkta oleh teori Darwin. Miss dila sgt menntang teori tersebut. Mengapa? Well, nmpak sgt org e2 mahukan kemahsyuran dgn mncipta teori sndri pdhal idea tersebut diputarbalikkannya drp peristiwa sbnr.

Umat Islam yg pastinya akan tahu tentang cerita bani Israel yg melanggar perintah menangkap ikan pada hari sabtu sehingga diubah menjadi beruk. Kalau nak tahu cerita penuh boleh melawat library uncle google o cri bahan bacaan sndri.

nak salahkan siapa??

Kembali pada SCA 3 kita. Tanah. Tanah mengandungi struktur sebatian yang jika diungkai kita akan temui banyak sebatian kompleks di dalamnnya. Setiap sebatian tanah adalah berbeza mengikut keadaan cuaca dan suhu persekitaran. Boleh lihat bagaimana setiap unsur saling berhubungan?

Manusia yang angkuh dan sombong (xmelampau jika dikatakan agak bodoh) ini suka sgt membuang sampah sarap mereka merata-rata. Tak perlu pergi jauh untuk mencari bukti. Lihat sja persekitaran kita. Andai tiada mereka yg bergelar tukang sapu, tentu setiap lorong, jalan dan tanah yg dipijak dipenuhi sampah yg kita buang sendiri tidak kira melalui tingkap kereta, semasa berjoging, semasa berjalan, atau dengan tanpa sengaja (alasan kuno manusia) membuangnya sampah merata-rata.

Alasan kita? Tiada alasan yang munasabah. Kebebalan (sorie pktaan agak kasar) manusia tlh mndera bumi. Jika tidak menemui tong sampah manusia dengan sewenangnya menjadikan jalan yg dilalui sbg ‘tong sampah’ mereka. Dikata bodoh nanti mereka marah. Tp, jika dikata bijak dan kreatif sudah jelas nampak bodoh mereka. Jadi, apa agknya gelaran yg patut diberikan?

Islam mengajar umatnya untuk menjaga kebersihan krn bersih adalah sebahagian drp iman. Bersih bermula dari dalam hingga ke luar. Jika hati kita bersih tentunya persekitaran kita juga turut bersih. Ini adalah krna hati yg bersih tidak mahu matanya melihat sesuatu yg kotor di depan mata. Btul o tak?

Jangan hanya tahu hndak mencantikkan diri dgn brngan kosmetik yg mahal tetapi tidk tahu hndak menjaga kebersihan. Mak selalu cakap (sbnrnya lbh kpd berleter),

“Tak guna muka cantik kalau pengotor. Tak ada orang akan dekat dengan pengotor walau make-upnya tebal!”

Tersentap seh. Tapi, itulah kebenaran dan realiti yg harus dperakui oleh semua orang. Make-up tebal seinci pun org xkn dekat kalau baunya busuk. Jdi, bersihkan hati bersihkan diri. InsyaAllah, kita melangkah ke hdapan lagi.

Sehingga jumpa lagik d SCA 4 akan dtg. Miss dila nk siapkan The Legend plak yer...;)

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)