Sunday, August 25, 2013

SCA 2- Air


Air adalah sumber kehidupan yg sgt penting semnjak dr dulu lagi. Air dperlukan utk aktiviti harian manusia spt mndi, masak, mencuci dan sbgnya. Pernah tak kita fikir hidup tnpa air utk sehari sja? Haha...ya, miss dila tahu. Ada antara kita yg melalui perkara kekurangan air. So, apa rsanya? Mesti menderitakan? Miss dila tgk dlm berita rmai yg mrh apbla kekurangan air bersih.

Sungguh pun begitu, kenapa...ya, kenapa manusia masih sanggup merosakkan sumber yg sgt penting ini? SCA 2 kli ni kita akn rungkaikan ttg pncemaran air yg smkin berleluasa skrg ini.

takkan kita nk biarkan keadaan trus jdik mcm ni?

Pembuangan sisa toksid, minyak, smpah sarap dan sbgnya ke dlm sungai dan laut yg mnjadi sumber air bersih kita? Bukan air d drt sja yg tercemar, air d udara pun manusia tlh cemari. Air hujan merupakan air yg paling bersih jika dbndgkan dgn air yg lain. Tp, dsebabkan mnusia ni terlalu sukakan kemodenan teknologi maka mereka sggup mengorbankan air hujan. Isk2!

Umum mengetahui bagaimana proses pembentukan hujan kan. Tak tahu? Hokehla, meh kita blaja bab biologi lagik. Ah, sains...sukarnya nak dipisahkan dgn mnusia. Sains membantu kehidupan dan turut sma merosakkan. Itulah sains!

Air di permukaan akan tersejat menjadi wap air pd hari panas dan naik ke udara. Wap air ini akan berkumpul lalu mebentuk awan putih. Awan putih yg ditiup angin akn bergabung dan menjadi kepulan awan hitam yg biasanya kita panggil sbg awn hujan. Hujan asid terbentuk hasil drp gabungan di antara wap air dengan udara yang tercemar. So, kita boleh lihat bagaimana udara yg tercemar boleh membentuk air yang tercemar.

Sudahlah air tercemar, sumber air bersih pun kurang...manusia pula buat pembaziran air. Hebat tak hebat manusia ini. Sudah terhantuk baru terngadah. Dah berdarah masih tak sedar-sedar juga. Itu pun masih tak nak mengaku salah. Dasar manusia angkuh dan sombong.

Atas alasan apa kita hendak merosakkan bumi? Atas hak apa kita sbg khalifah mahu mencemarkan bumi yang dipinjamkan? Mungkin semalam kita tidak mahu berfikir tentang perbuatan yg telah dilakukan semlm tetapi hari ini..saat ini...cubalah utk memikrkan kmbali apa yg tlh kita lakukan smlm agr kita dpt mengubahnya mnjadi sesuatu yg lbh baik utk hari esk.

Hingga itu sja SCA 2 kita. Miss dila akn kmbali utk mlgkapi Segmen Cintai Alam. Jgn lpa menantikan konklusinya okey..;)

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)