Sunday, August 18, 2013

SCA 1- Udara


Hello semua...masih igt lagik post miss dila sblm ini? SCA or dlm bhsa pnjgnya Segmen Cintai Alam. Miss dila akn mulakan SCA 1 dengan Udara.

Pernahkah kita mengambil msa seminit utk fikir brpa banyak udara yg kita sedut setiap hari? Klu mls sgt nk mengira..hm, udara yg kita sedut dlm msa seminit? Apa pula kndungan udara yg kita sedut ini selain dripada oksigen dan karbon dioksida yg diguna utk bdn?

Biar miss dila teka...mesti xpernah kan? Miss dila? Hahaha..mestilah xpernah (alamak, malunyer...keh2) Hm, nampaknya kita semua manusia yg tamak. Hanya tahu menggunakan tetapi tidak tahu untuk menghargai.
Mari kita lakukan sedikit ujikaji biologi. Udara yg kita sedut mengandungi oksigen, karbon dioksida, nitrogen dan sedikit wap air. Hm...rasanya ada penambhan. Mana kita letak karbon monoksida yg knderaan kita lepaskan berjuta-juta setiap hari? Xterjangka? Atau tak mahu tahu kebenarannya kerana dlm hidup yg sudah moden ni mnusia memerlukan knderaan utk bgrak, kn?

Faktor2 pencemaran udara...sesiapa boleh beritahu? Pelpasan gas karbon monoksida dr ekzos kenderaan, pembakaran scr terbuka yg melibatkan plastik dan bhn bkr pncemar, asap rokok yg mengandungi nikotin. Semua adalah penyumbang kepada masalah jerebu dan penyebab bacaan IPU tahap kronik.

Pencemaran udara merupakan satu keadaan yang melibatkan pengenalan sebarang bahan kimiajirim zarahan atau bahan biologiyang boleh menyebabkan mudarat, ketidakselesaan kepada manusia atau organisma hidup lain serta merosakkan alam sekitar apabila ia dibebaskan ke atmosfera. Contoh pencemar udara adalah seperti gaskarbon dioksidasulfur dioksidakloroflorokarbonbau-bauan, logam toksik seperti plumbum dan tembaga dan sisa radioaktif.
Pencemaran udara berpunca daripada pelepasan asap kotor olehindustri terus ke udara melalui cerobong asap kilang, kenderaan motor di jalan raya dan letusan gunung berapi. Antara kesan pencemaran udara adalah penipisan lapisan ozonjerebuhujan asid danpemanasan bumi. Pencemaran udara mungkin boleh memberi kesan terhadap kesihatan, keselamatan dan keselesaan manusia ataupun harta benda. (sumber: wikipedia BM)

siapa yg patut dipersalahkan??


Hasil yg diperolehi bg setiap ‘tuaian’ manusia. Masalah penyakit sperti batuk berpanjangan, kanser paru-paru dan penyakit kulit tidak mungkin dapat diatasi andai manusia terus membuat kerosakan seperti ini.

“Alah, ubat kan ada. Makan ubat ajelah.”

“Perubatan semakin maju. Doktor pakar pula ramai.”

Ya..ya..semua anggapan itu betul. Tapi, sampai bila? Ubat yang ditelan pasti akan ada kesan mudaratnya. Doktor juga manusia biasa yang bergantung kepada teknologi yang manusia lain cipta. Jadi, mengapa terus nak bergantung kepada perkara yang sudah diketahui di mana pengakhirannya? Mengelakkan lebih baik daripada mengubati. Elakkan pencemaran dengan tidak melakukan perkara yg mnjadi faktor kpd pncemaran itu sendiri.

Alah, semakin pjg plak rentetan untuk SCA 1. Perlahan-lahan...kalau boleh miss dila mahu jika ada sesiapa yg terbca post ni hatinya akn terbuka sedikit dan mulai mghrgai udara yg dsedutnya setiap hari.

Miss dila akn smbg lagik SCA kita tetapi utk sumber yg lain pula. Di akhir SCA nanti miss dila akn membuat konklusi dan sma-sma kita fkirkan bgaimana utk mnyelamatkan dunia yg semakin tercemar. Akhir kalam, sampi jumpa lagik. 

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)