Saturday, April 28, 2012

Biarkan Jatuh Cinta (Cerpen) Bhgn 8

Laju gerak jemari menari di atas keyboard. Sesekali Nescafe dihirup bagi menghilangkan rasa mengantuk yang membungkus. Angin malam menerobos masuk melalui tingkap yang sengaja dibuka. 

Sesekali ekor mata menjeling jam di skrin komputer. Hampir tengah malam. Teman-teman yang lain sudah lena diulit mimpi selepas penat berjoging petang tadi. Aku pula sendirian melayani assignment yang masih belum siap.

“Esok kan hari sabtu. Esok ajelah kau buat assignment tu…” kata-kata Cidot menyinggah di pendengaran.

Terpisat-pisat dia melihat aku sendirian di ruang tamu. Aku tertawa kecil sebagai balasan dan Cidot terus berlalu masuk ke dalam bilik. Kemungkinan besar hendak menyambung lenanya.

Aku bukan jenis manusia yang suka menangguhkan kerja. Malam ini aku sudah nekad hendak menyiapkan tugasan yang diberi. Esok bolehlah aku tidur lena tanpa kerisauan. Tiba-tiba yahoo messanger menyala memberi isyarat. Seseorang menyapa.

‘Hai’ mesej dihantar.

MrLeft?  MrLeft adalah teman siber yang aku kenali sebelum aku melangkah masuk ke universiti. Mengenalinya tanpa pernah bersua wajah. Kini usia perkenalan mencecah tiga tahun.

‘Hai juga’ aku membalas laju.

‘Tak tidur lagi?’

‘Hm…tengah buat assignment. Awak?’

‘Samalah…’

Eh, kening berkerut. Aku tak pernah tahu MrLeft menyambung pelajaran. Ah, mungkin aku terlupa agaknya.

‘Awak study kat mana ek?’

‘Kenapa nak tahu?’

‘Saja. Tak salah kan?’

‘Kalau saya taknak beritahu?’Aku mencebik. Takkan perkara seperti itu pun hendak dirahsiakan?

‘Tak mengapa. Segalanya di tangan anda…;)’
‘;)’

Aku mematikan perbualan. Sengaja berbuat demikian agar dia tahu aku merajuk dan dengan harapan dia akan memujuk. Namun lama aku menunggu tiada kata terluah. Status YM masih online tapi… 

Pantas aku menukar status daripada online kepada invisible. Biar dia tahu aku marah…hahaha. Aku suka merajuk dengan MrLeft kerana tahu dia akan memujuk. Walau hanya taipan ayat di skrin laptop namun cukup membuat hati bahagia. Pelik.

Aku dengan dia tak pernah bertemu tapi kenapa selalu merasa seolah dia berada dekat? Mungkinkah dia sebenarnya memang dekat? Ayat-ayat pujukannya mengingatkan aku pada…si Rambut Tercacak? Oh tidak…

Kaca mata aku tanggalkan dan letak di tepi. Aku terlalu letih agaknya sehingga berfikir yang bukan-bukan. Mustahil mereka adalah orang yang sama. Tak mungkinlah…


Bersambung dahhh....

0 Comments:

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)