Tuesday, April 17, 2012

Biarkan Jatuh Cinta (Cerpen) Bhgn 1

“What?! Apa?!”

Hampir tersedak Cidot mendengar jeritan datang dari anak tekak ku. Bulat anak mata ku memanah wajah bulat Cidot. Cidot mengalih pandang ke arah KC dan KC pula memandang aku. Jelas terpamer wajah yang kebingungan pada keduanya.

“Rilekslah, D…,” pujuk KC. 

Aku menggeleng laju. Bertenang? Mereka menyuruh aku bertenang sedangkan berita yang disampaikan kepada aku ibarat berita pengumuman tercetusnya Perang Dunia Ke-3. Oh tidak…aku tak boleh bertenang.

“Mana boleh Dr Rudy buat macam ni. Ini sudah melanggar etika pensyarahan!” aku mendengus kasar. Etika pensyarahan? Entah apa-apa ajelah yang terkeluar dari mulut ketika sedang marah. Aku lihat Cidot dan KC menyembunyikan tawa. Ah, pedulikan.

“Dr Rudy boleh dan berhaklah cik adik oii…,” luah Cidot atau nama sebenar Siti Saleha binti Dollah.

Aku terjelepok jatuh terduduk di atas katil. Hampa terasa. Serta-merta mood hendak keluar berjoging petang itu hilang.

“Rilekslah D. Mungkin inilah masa yang sesuai untuk kau perbaiki hubungan kau dan dia…,” pujuk Kristina yang lebih sinonim dengan nama KC. Aku memandang keduanya silih berganti.

Perlahan aku mengangguk mengiakan kata-kata. Ya, mungkin Tuhan sengaja mentakdirkan aku dan dia untuk berada di dalam satu kumpulan kali ini. Terbayang di tubir mata wajah seorang pemuda berambut tercacak dengan senyuman yang sukar aku mengertikan terukir di bibirnya.

Si Rambut Tercacak! Itu gelaran yang aku berikan kerana rambutnya yang tidak pernah disikat lurus. Dua puluh empat jam tercacak. Cicak jatuh confirm mati.  Cidot ketawa saat aku kemukakan teori tersebut.
Bagaimana aku dengan si Rambut Tercacak ni boleh menjadi musuh? Oh, begini kisahnya…

Bersambung...

ok2..as miss dila jnjikan..ni dia top2 secret tu..haha..no la..not this one...yg ni tuk entry sblm ni...apa2 pon enjoy the story...
tunggu ya episode akan datang..hehehe....

4 Comments:

  1. peace289 said...
    tunggguuu sambungannye..huhu
    MissDila said...
    ya..tunggu tau..hehe
    ernahazwani said...
    dah tulis cerpen.....bagus2.....
    MissDila said...
    haha..da lma tulis crpen tp xpenah siarkan...

Post a Comment



 

Saat bulan & bintang tersenyum Copyright © 2010 Designed by RindaAuthor MissDielaSunan :)